Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

En histria om Tord Frölings startjeeep och om hans militärtjänst

Gammalt skrot

Hörneås historia

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

En historia om Tord Frölings startjeep och om hans militärtjänst

Vår redaktionsmedarbetare Tord Fröling berättar här den fantastiska historien om hans militärtjänstgöring och om hans förhållande till startjeepar. Huruvida artikeln passar in i serien ”Gammalt skrot” är tveksamt. Klart är dock att en del skrot bildades i Tords väg – när han for fram med startjeepen!

”Jag var förare av bogserfordon (startjeep) i det militära på F21 i Luleå 1959-60.

Man bogserade och startade militära jetflygplan; J29 Tunnan, Lansen, Draken och senare även Viggen med bogserfordonet. Framtill satt en stor generator och på flaket en kraftig elkabel som kopplades till jetplanet. Vid sidan kunde flygmekanikern gasa och styra generatorn genom att sitta bakvänd i passagerarstolen och ha en egen gaspedal och ett el-tillslag.

Lumpen gick inte så bra eftersom jag hade sökt som flygmekaniker men blev placerad som lastbilsförare- det ångrar de säkert än i dag. Jag blev nog den dyraste fordonsförare de haft i det militära - hoppas jag än idag! Vilket sätt att tvinga folk att bli lastbilsförare när det var flygmekaniker de ville bli! För övrigt kan nämnas att en kompis fick bli flygmekaniker!

Detta kom att påverka hela min framtid och yrkesval. Kompisen gick vidare till civila flygverkstäder som mekaniker och sedermera en bra karriär inom flygmotorutveckling - något jag gärna också skulle ha kunnat syssla med. Men ödet - eller snarare det militära ville annat.

Det var ganska vanligt att man, inom det militära, tvingade på folk olika tjänstgöringsorter och uppdrag. Ville man till Stockholm blev man placerad i Boden och tvärtom.

Jag blev så förnärmad och besviken av denna "tvångsplacering" att jag som hämnd körde sönder allt jag såg under mina 13 månader i "lumpen".
Lastbilar, träd, fordon och annat som kom i min väg krossades. Vid ett tillfälle körde jag ner min startjeep i en ravin så att det krävdes
6 startjeepar sammankopplade för att få upp den på farbar väg igen.
Efter denna händelse fick jag körförbud 3 mån och tvingades tillsammans med rustmästare Axhammar, "anfalla" flygmekaniker i deras värn för att öva dem på självförsvar. Det var, för övrigt, skitkul att få låtsasskjuta och skrämma dessa mekaniker- jag fick ju inte bli någon sådan själv

Efter 12 månader muckade normalt de andra men jag tvingades vara kvar en månad till och "reda upp" allt jag ställt till med. Bland annat hade jag ju tillbringat ett stort antal dagar i "buren" pga allt jag ställ till med :-) Under den månaden "läxade" jag och en kompis upp en hel del nyanlända rekryter genom att ställa upp dem och "lära dem folkvett", läsa lusen av dem i nattsvarta korridorer, mitt i natten ofta, iklädda officersuniform och gula snören som jag/vi "lånat" av en del vettiga officerare som jag lärt känna.
Det fanns faktiskt en del "vettiga" sådana också men inte många.

Oj vad mycket som hände på den tiden. När jag sedan såg en annons om en Startjeep, Volvo TL-11 1953-a till salu kunde jag inte motstå frestelsen att köpa den privat. Den fanns i Trelleborg men jag fick upp den med lastbil till Västerås där min bror bor. Han fixade lysen och all el så att den gick att köra hem till Hörneå; - 65 mil -ÖPPEN en vår i april för länge sedan. Mina söner löste av varann och åkte med på resan - foton finns.

Den drog 300 liter bensin på resan och det krävdes ca 900 liter vatten till kylning eftersom kylaren var igenslammad och den kokade precis varje mil och krävde då massor av kylvatten som min fru och barnen hämtade i diken längs vägen i plastdunkar.

Startjeep

Tords startjeep parkerad på den Frölingska gården (Foto: Tord Fröling)

Nu har startjeepen tjänstgjort hos oss i många år. Den har kört vedtransporter från Bäcks-skogen, lyft in pelletssäckar i garaget - och när det behövts har den fått göra tunga drag av bilar och annat som man inte orkat frakta med andra fordon. Kronans fordon var rejält byggda, startade i vått, kallt och torrt och det gör den än idag- ända sedan 1953. För övrigt står startjeepen på vår gård och denär till salu nu om någon vill köpa den - snyft.

Flygsoldat Fröling - anmäler sig till tjänstgöring - men inte till vad som helst numera :-) Jag utbildade mig senare till socionom istället - något som eg inte passat mig vidare bra. Jag har hankat mig fram på 25 olika arbeten och det får väl räcka nu. Fast egentligen tänkte jag nu skicka in mitt CV till Nordea och be att få lösa av deras VD -när han snart blir 60 och smiter med 120 mille ,va tror ni om den idén?

Hörneå 2011-11-11 Tord Fröling

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se